We zijn inmiddels juni, bijna op de helft van het jaar. Nog een aantal weken voordat de zomervakantie start. Een heerlijk vooruitzicht. Even helemaal niets. Geen werk maar quality time met familie en vrienden.
Maar ik kan me voorstellen dat dit niet voor iedereen geldt. En dat er ondernemers zijn die tot het laatste moment nog volop met werk bezig zijn. Die nog druk aan het werk zijn om hun doelen te behalen. Herkenbaar?
Heb jij jouw doelen voor het eerste half jaar bereikt?
Hoe ziet jouw planning eruit?
Komt die overeen met wat je voor ogen had begin dit jaar?
Werk jij elk jaar volgens een planning om jouw doel(en) te bereiken?
Oftewel, zit jij nog op koers?
De tweede helft van het jaar bestaat weliswaar uit 6 maanden, maar de maanden juli, augustus en december zijn misschien niet de beste maanden om je programma’s of trainingen te starten.
En als je in september een programma wilt starten, dan is het verstandig om voor de zomervakantie al een groepje deelnemers te hebben verzameld.
Uitgangspunt is jouw planning voor zoals je die begin van het jaar hebt opgesteld. De doelen er weer bij te pakken en te kijken of jij je halfjaardoelen bereikt hebt. En zo niet, wat kan je dan doen om alsnog je doel(en) te behalen?
Belangrijk hierbij is het bijhouden van de cijfers en te analyseren wat er in je bedrijf gebeurt.
Per maand bijhouden welke ontwikkelingen je bedrijf doormaakt en zaken aan te scherpen waar nodig. En in feite kan je alles meten in je bedrijf waar je cijfers over kunt bijhouden. We hebben het dan over statistieken bijhouden.
De 3 belangrijkste onderdelen van je statistieken zijn:
- Je jaardoel helder hebben: oftewel inzicht in de voortgang en ontwikkeling van je bedrijf zelf. – Wat is je omzetdoel – Je aanbod van diensten/producten – Benodigd aantal klanten – Omzetgroei t.o.v. vorige jaren
- (ROI) Return on Investment: oftewel inzicht in het financiële doel en of de investering opweegt tegen de opbrengsten. – Verwachte bruto omzet – Kosten – Investeringen – Uiteindelijke netto omzet
- Marketing: oftewel inzicht of alle marketing acties bijdragen aan het bereiken van je doel en waar bij te sturen. Een tool als Google Analytics kan je hierbij helpen. – Aantal website bezoekers + meest bekeken pagina’s – Welke social media platformen leveren het meeste op – Aantal prospects per acties – Hoeveel prospects worden klanten